Manligt och kvinnligt

Int blev det någon bowling idag, men inga sura miner för det - tjejerna hade inte heller riktigt lust. Jag och min äldsta roade oss med att lösa fredagens och lördagens DN kryss - kul att göra det tillsammans. Sedan åkte vi och tvättade bilen (i automat förståss - hade inge lust att stå ute). Fick sedan hjälp med att byta min baklykta som var trasig. Vi tittade länge, jag och personalen, i manualen för att utröna vilken lampa det skulle vara. Men vi fick se oss slagna på den biten - det var bara att skruva upp bakljuset och titta efter. Den lampan har nog aldrig bytts, inte av mig i alla fall. Möjligt att Xet gjorde det när det begav sig. Trögt var det men skam den som ger sig. Killen på macken var riktigt imponerad av mig som bytte lampa, fick även en kommentar av en taxichaufför om samma sak. Man kan ju alltid fråga sig vad dom blir imponerade av - bara för att det är en tjej som pysslar med en typisk manssyssla? Sitter de gamla könsrollerna så djupt inrotat i våra sinnen?

Jag har aldrig riktigt varit duktig på bilar, men jag har fått lov att lära mig. Är man den enda som har körkort i en familj så blir det lite på mitt ansvar att se till att bilen är körduglig. Då är det bra att man är så envis som man är - det ska gå. Byta däck, byta lampor, yes name it....

Jag tycker det var lite roligt när grannfrun sa på skämt (var för några år sedan på en gårdsfest - du vet lite i fyllan och villan) att hennes man minsann hade påpekat detta faktum att jag hade bytt däck på bilen - "kan hon så kan väl du?" fick hon sedan höra lång tid framöver.

Och det lustiga är att samma reaktion blir det om männen städar och lagar mat eller tar hand om barnen. Vi tror att vi är sååå jämställda här i Sverige - men vi har lång väg att gå.

Nä nu är det nog snart dax att hoppa i säng - ska ju upp tidigt imorgon och åka till bilprovningen med den rena bilen. Måste även hinna till macken igen - glömde att fylla luft i däcken i all uppståndelsen med bytet av baklyktan. Så kan det gå när inte haspen är på.

Kramar

Baker Queen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0