Vad ska man skriva på bloggen?

Enligt Wikipedia så är ordet blogg en förkortning eller förenkling av webblogg som kommer av engelskans blog, kortform av weblog = webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen ofta är högst upp. Vidare så delar nämnda wikipedia in bloggar i politiska bloggar, dagboksbloggar, företagsbloggar, marknadsföringsbloggar, affärsbloggar etc.

Jag skulle tro att min blogg tillhör dagboksbloggskategorion mer än något annat i så fall. Men man kan ju dela in denna kategori i flera olika fack (min egen reflektion) beroende på vad man har för intresse - exempelvis sportblogg Niklas sportblogg, hundblogg Sofies hudblogg, Gerbilblogg Humle&Dumle etc. När man pratar om intresse så kan det ju snudda lite på kategorin politiska bloggar.

Andra fack är modeblogg, där den mest kända nog är Blondinbellas, där bloggarna tjänar storkovan. De var från början vanliga dagboksbloggar men har nu blivit mer eller mindre företagsbloggar. Men det finns en hel uppsjö med tonåringar (och även vuxna) som modebloggar i dagboksform. Sedan finns det bloggar där det, enligt min mening, mer eller mindre är frågan om invärtes beundran, där man skriver om kärleken, barnen, relationer etc. Det finns t.o.m. en förening som heter Fib (maior o longinquo reverentia - antar att det är latin). Ja vi dagboksbloggare är nog lite av denna sorten allihop när jag tänker efter - annars skulle vi väl inte skriva? Självklart har vi försökt att sprida vår bloggadress till våra nära och kära för att vi tycker det är roligt med inlägg för att inte tala om denna statistik - hur många har läst min blogg idag? Men var går gränsen för vad man ska dryfta i en blogg? Nu kommer jag lite tillbaka till mitt tidigare inlägg om respektlöshet - för vem skriver man bloggen egentligen? Ska man hålla inne med sina åsikter för att risken finns att andra kan ta illa upp? När det gäller ens nära och kära så är oftast åsikterna inte nya, utan de är väl medvetna om problematiken. Om det är någon annan som tar illa upp så kan det bero på att dom känner sig träffade?

Nog om det. Jag har nu beslutat att jag ska börja blogga om olika teman här i livet - en ny kategori i min blogg som heter tankar om livet. Där jag kommer ta upp olika, både positiva och negativa, saker som jag kan tänkas ha åsikt om. Och jag kan tänka mig att jag inte är ensam om att ha åsikter i dessa frågor - det kanske blir tittarstorm och min "kära" statistik går i taket (in my dreams...)

Kramar

Baker Queen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0