Tack för ditt inlägg Veronika

Kul att äntligen få en kommentar, det var inte igår minsann. Svarade snabbt, men fick sedan en tankeställare och tänkte faktiskt fortsätta på samma spår som förra inlägget - Varför?

För visst har jag fått sådana reaktioner förut - att det kan ha hänt något tidigare som har påverkat vad xet säger, men det är just det som jag tycker är så fel. Finns ingen anledning att vara respektlös mot den andre oavsett vad som tidigare har hänt.

Jag kan ta kritik mot vad jag tidigare har gjort (inte för att det är så kul alla gånger - men det är bara att bita i det sura äpplet), jag kan ta att vi har olika åsikter (hör liksom till vid en separation), jag kan ta mycket med tanke på infektionen oss emellan trots att det snart har gått sex år. 

Det är nog tyvärr ett vanligt scenario vid en separation - många grodor som åker ur munnarna från båda håll. Men nu är jag trött på dessa grodor som inte leder någon vart förutom att man som mottagare mår dåligt. Det är mer förståerligt (vet egentligen inte om det är mer accepterat) när grodorna kommer i början av en separation för då finns det många negativa tankar runt detta. Men så här långt efteråt?


Jag ska inte sticka under stol med att jag har sagt ett och annat i affekt, men jag har aldrig sagt/skrivit att jag önskade att jag aldrig hade träffat honom etc. Möjligtvis tänkt tanken i de svartaste stunderna, men aldrig uttalat det gentemot honom. För dessa ord leder ingen vart - det går inte att vrida tillbaka klockan och det är bara onödigt att såra den andre. För om vi inte hade träffats så hade inte dessa tre underbara barn funnits....


Ger det dig automatsikt rätt att "förnedra" någon bara för att du har känt dig sämre behandlad vid tidigare tillfälle? Att gå till personangrepp kanske hjälper för stunden, att få ur sig sin egen frustration, men det kan såra mottagaren oerhört. Och kan t.o.m. försvåra vidare diskussion, infektera vidare föräldrarelation.

Nä nu gör jag uppror - BÖRJA RESPEKTERA VARANDRA!


Vill gärna höra fleras (eller Veronikas igen) åsikter i ämnet. Skriv, skriv så tangentbordet ryker vänner....

Kramar


Baker Queen
 


Kommentarer
Postat av: Veronika

Han kanske inte menade det som en respektlösthet, eller hur ska jag förklara, han kanske tyckte att han bara behövde säga dessa saker rakt ut (jag var ju inte där och har ingen aning men vet själv hur det kan bli annorlunda än man tänkt sig). Kanske har det samlats under åren, 6 år sa du? och så fick han helt enkelt nog eller tänker jag fel nu? Något var droppen som fick hans bägare att rinna över. Tror du verkligen att han inte velat ha barnen? låter kallt men kanske är han en av de otaliga män som inte har sina barn efter skilsmässan.

2009-01-30 @ 08:50:48
Postat av: Veronika

Kom på en sak när jag pratade med en kompis något hon sa som fick mig att fundera på det jag själv skrivit. Kanske har det att göra med att han inte längre känner respekt för dig? för saker han tycker du gjort honom. bara en tanke jag fick alltså

2009-01-30 @ 12:38:46
Postat av: Baker Queen

Jag tror nog mer på det senaste - att han har tappat respekten för mig eller rättare sagt så är han bitter (låter iofs konstigt då det var han som lämnade mig för en annan?). Synd att det ska behöva vara så bara.

2009-02-01 @ 12:42:19
Postat av: Veronika

Verkar lite märkligt att han skulle vara bitter som du säger men det är kanske det första ändå Har du frågat honom rätt ut om vilket det är? du kanske skulle göra det i hopp om att få svar (verkar ju som om du funderar en del på det här eller har jag fel)?

2009-02-02 @ 11:11:13
Postat av: vason

Jag tror han i stället för att stå för sina handlingar när han "drog" så lägger han över skulden på BakerQueen. Han tog ett beslut men vill smutskasta henne för att hamna i bättre dager själv! En sorts förnekelse...



Tror jag alltså...

2009-02-02 @ 22:55:54
URL: http://vason.blogg.se/
Postat av: Veronika

Svar till Vason: men då betyder det att BakerQueen inte gjort något fel eller sagt något dumt utan det är enbart en som felat och nu smutskatsar? det fattar jag inte riktigt faktiskt. Förnekelsen förstår jag inte heller var den ligger i. Min epostadress finns i kommentaren hos bloggägaren om du vill förtydliga dig där i stället.

2009-02-03 @ 08:03:51
Postat av: Lizette

När man läser era inlägg så undrar man ju om båda har klarat grundskola i svenska. En sak till utöver ordförståelse, som tydligen saknas helt hos er (inga vettiga svar på Veronikas inlägg/frågor), är ju att ni två nu sitter här på bloggen och ojjar er. Hur tror ni att era eventuella barn (du hade tre eller hur var det BakerQueen? har läst din blogg lite nu så vad jag förstår är det två som kan läsa din blogg?) kommer att reagera på era dumheter när de läser era inlägg. För en sak är säker, det gör dom.



Mitt råd till er, BakerQueen och vason är som följer: Sök hjälp, livet är för kort för att slänga bort på det här sättet. Det enda jag hört så här långt från BakerQueen är bittra omdömen gällande hennes ex (och i viss mån det nya livet med sambo där det inte verkar funka heller!!). Skärpning, det luktar gammal surkärring lång väg och det vill ni väl inte att folk ska tycka?



Detta har jag skrivit i all välvillighet. Det hjälper inte att älta, däremot kan det vara bra att dra lärdom av livet som passerat. Vad skulle jag kunnat göra bättre (till exempel som till det nya livet som heller inte fungerar uppenbarligen!)? Utan att skylla över allt på andra. Innan ni kommit så långt, så verkar det inte bättre än att ni är de som pysslar med någon sorts förnekelse.

2009-02-03 @ 10:09:50
Postat av: Lizette

För att inte verka som en fegis som inte vågar stå för vem man är när man gör ett inlägg som mitt igrå så har ni min e-postadress här [email protected] Kom på att jag inte lämnade den och sån är jag inte

2009-02-04 @ 12:47:33
Postat av: Baker Queen

Svar till er alla: tack för intressanta inlägg i respektlösdebatten. Tyvärr har det blivit mer och mer inriktat på mig som person och inte det jag från början ville trycka på - dvs respektlöshet gentemot andra personer som jag tycker är fel. Min grundåsikt är att man måste kunna visa hänsyn och respekt för x även efter en separation, speciellt om man har barn ihop. För den som vill fortsätta älta i min person (för att diskutera mina förehavande och kanske få mer förtydliganden om så önskas) får gärna maila mig på [email protected]

2009-02-04 @ 20:23:50
Postat av: Lizette

Men tycker du själv att du visar ditt x respekt genom att hänga ut honom i en blogg som dina barn kan läsa???? Det har ju inte med din person att göra eller ältande om densamma utan om just respekt, respekt får man om man förtjänar den tror jag. [email protected]

2009-02-05 @ 08:43:27
Postat av: Lizette (igen)

Tyckte det hade varit intressant med svar på den här av mig ställda frågan faktiskt ;-)

2009-02-11 @ 10:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0