När känner man en person?

Jag anser mig själv som en god människokännare i allmänhet, det går rätt så snabbt att bedömma hur en människa är när man träffas. Det första intrycket är oerhört viktigt, men det gäller att inte ha sina negativa "glasögon" på sig för då kan man få ett fel första intryck. Jag är inte sämre än att jag kan göra en ombedömning när man har lärt känna personen lite mer, men det första intrycket kan även fördjupas och bekräftas av andra personer som har träffat samma person. Jag anser att alla människor har något gott inom sig generellt. Tyvärr så har jag gått på mina nitar i livet och har nog blivit lite cynisk i min bedömning ibland. Är det det som kallas för livserfarenhet kanske?

När kan man säga att man känner en person (eller persontyp kanske jag ska säga egentligen för att lära känna en person tar oftast lång tid)? När kan man egentligen göra en bra bedömning av personen i fråga? Ja om man bortser från alla schizofrena som har två eller flera olika personligheter så tror jag nog att man kan göra en rättvis bedömning efter några "träffar".

Men kan man känna någon som man endast har haft kontakt med i cyber världen? Ja skulle du fråga mig för ett halvår sedan så skulle jag svara jakande på denna fråga. Men jag tror definitivt inte att man kan bedömma en människa efter att endast ha läst en blogg. För bloggen är ingen fullkomlig sanning om den som skriver, det är endast ett verktyg. Ibland kan man skriva något som upprör andra bara för att få en reaktion, kanske för att få igång en liten diskussion?

Ibland så florerar lögner i cyber världen, lögner som gör att man får en fel uppfattning. Det är ingenting som man kan göra något åt, endast anmäla om det går så långt som förtal. Varför ljuga kan man fråga sig? Ja den enkla förklaringen är nog att den som ljuger vill ha sympati. Men om livet skulle vara så enkelt så vore det ju lätt att leva, men det är ju långt från verkligheten.....

Kramar

Baker Queen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0