Kan man vara lokförare när man har asperger?

Förvaltningsrätten tycker det men inte transportsstyrelsen. Läs omTorolf Janssons kamp mot myndigheterna i Forskning & Framsteg. I november förra året gav alltså Förvaltningsrätten Torolf rätt att jobba vidare, och nu i dagarna har Transportstyrelsen begärt prövningstillstånd hos Högsta domstolen med motiveringen:

"neuropsykiatriska tillstånd med kognitiva funktionsnedsättningar inte är förenliga med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten" (Göteborgs-posten)

Mycket ska man höra innan öronen trillar av - helt sjukt resonerat. För min del tror jag att kampen från myndighetens sida är pga att de inte vill ta tillbaka ett felaktigt beslut från början. När de sommaren 2010 tog beslut om att Torolf inte fick köra längre hade han även adhd som diagnos (förutom aspergers syndrom) - och då det är en diagnos med uppmärksamhetsstörningar så förstår man lättare beslutet. Sedemera togs den diagnosen bort från Torolf, men Transportstyrelsen kunde som sagt var inte backa.

Heja Torolf! Vi är många som står bakom din kamp.

Kram
BakerQueen

Kommentarer
Postat av: EMH

Hej Marit, Elin här var mycket med Johanna när jag var yngre vi gick i Backluraskolan tillsammans. Dom bytte plats på mig när jag var under utredning hoppas allt är bra med dig ska öppna upp en ny blogg själv så dom som hjälpt mig kan följa mina framsteg. :-)

Svar: Hej Elin, jättekul att höra från dig! Jag har undrat många gånger hur det går för dig, har hört lite sporadiskt av Johanna någon gång. Har förstått att du har haft det lite tufft till och från. Hoppas att det går framåt just nu (och det låter ju som det när du skriver). Du får gärna meddela mig vad din blogg kommer heta, du har redan en följare :-).
Baker Queen

2014-07-28 @ 16:36:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0