Tänka, snabbt och långsamt...

Läste DN mer ingående i morse för en gång skull (mycket hinner man med när man är ledig). Min blick fastnade på intervjun av psykologen Daniel Kahneman som år 2002 tilldelades Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne (trots att han inte är ekonom utan psykolog).

I boken "Tänka, snabbt och långsamt" sammanfattar han sin forskning under de senaste fyra decennierna. Hans forskning har inte bara haft inflytande inom psykologi och ekonomi, utan även inom medicin, juridik och politik. Hans forskning har banat väg för det området som kallas beteendeekonomi.

Kahnemans forskning visar att vi tänker med två system, ett som är snabbt, intuitivt (det vi brukar kalla magkänsla) och ett som är eftertänksamt, förnuftigt och resonerande.

När han tilldelades ekonomipriset löd motiveringen att han "infört insikter från psykologisk forskning i ekonomisk vetenskap" och mer specifikt har han försökt att motbevisa de nationalekonomer som hävdar att människor handlar rationellt, utifrån egenintresse.

Jag beställde genast boken - ska bli oerhört intressant att läsa...

Kram
BakerQueen

Kommentarer
Postat av: Ruth

Låter intressant. Om Du köper boken kan jag kanske få låna den vid tillfälle. Tror inte att bokbussen har den. Kram. Ruth.

Svar: Såklart du kan. Jag har redan beställt den... Kramar
Baker Queen

2013-01-03 @ 19:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0